//////

SZCZEDRIN I NEOFOLKLORYZM

Na „Moskiewskiej Jesieni” Rodion Szczedrin przedstawił radzieckie prawy­konanie kompozycji Trzej pastuszkowie, znamionującej – po świetnym okresie neobarokowym (Muzyczna ofiara, Muzyka dla miasta Kothen) i niemniej zna­komitym „neoruskim” (Stichira, Napiętnowany anioł) powrót do neofolklory- zmu. Jest to dwudziestominutowa kompozycja na flet, obój i klarnet – niespie­szna, czysta, dźwięczna, nasycona tajemniczą tęsknotą melodia, o wyraźnych, acz nie natrętnych ludowych korzeniach, raz po raz jedynie sygnalizująca, że wyszła spod pióra muzyka naszych dni; słuchacz czuje się jak na skąpanej w słońcu górskiej hali. Potwierdziły ten zwrot półgodzinne Korowody na orkiestrę symfoniczną, skądinąd w przeciwieństwie do poprzedniej kompozycji wyrazo- wo bardzo wewnętrznie zróżnicowane. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *