//////

WSTRZĄSAJĄCY UTWÓR

Na wieczorach tych m.in. przypomniano nieznaną jeszcze w Polsce, a znakomitą Muzykę na klawesyn i perkusję z kolekcji Marka Piekarskiego (1972) – cichą, skupioną, kreującą swój odrębny, oryginalny świat dźwiękowy i całkowicie weń uchodzącą; Quasi-Hoketus na fagot, altówkę i fortepian (1985) należy do utworów, po wysłuchaniu których swoje wrażenie chciałoby się określić po’ prostu jako doznanie uderzenia pięknem. O monumentalnych Siedmiu słowach Chrystusa na wiolonczelę, bajan i orkiestrę smyczkową (1982) czytałem na łamach naszego „Ruchu Muzycznego” już dwie opinie – entuzjastyczną (Detlefa Gojowego) i krytyczną (Romana Markowicza); przy­łączam się całkowicie do tej pierwszej, niezależnie od tego, czy ten wstrząsa­jący utwór odbierać w związku z epizodem Ewangelii, czy też widzieć w nim przesłanie ogólniejsze – na przykład muzyczną syntezę rozpaczliwego drama­tu, bolesnej i tragicznej ziemskiej przygody człowieka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *